Nie od dziś wiadomo, że zlecanie usług na szerszą skalę przynosi nieporównywalnie lepsze efekty, niż zlecanie tych samych prac kilku wykonawcom - zwanych dalej zleceniodawcami. Nie ma tu większego znaczenia branża czy rozmiar zlecenia. Jest to wynikiem dość złożonego procesu, który postaram się objaśnić na przykładzie naszej branży.

Nie wszystko co ładne, jest spójne.

By dobrze zrozumieć to zagadnienie musimy odwołać się do genezy problemu. Zakładając, że poszukujemy wykonawców na logotyp, projekt strony czy aplikacji, oraz dalsze etapy tworzenia tożsamości naszej firmy, naszymi kryteriami, wedle których przefiltrujemy potencjalnych usługodawców, będę przede wszystkim doświadczenie, ogólna opinia na rynku czy najczęściej - element polecenia. Nawet jeśli uda nam się dokonać najlepszych wyborów, wciąż nie możemy oczekiwać, że prace te zostaną wykonane właściwie.

Jest to wynikiem podziału ról, który sami sztucznie powodujemy. Oczywistym jest, że jeśli ktoś inny będzie projektował logotyp naszej marki, wedle własnych doświadczeń i wizji, a ktoś inny projekt strony, interfejs aplikacji czy właśnie wcześniej wspomniane elementy tożsamości, to mimo iż będą one wysokiej jakości samodzielnie, wspólnie tworzyć będą nieco chaotyczny i niespójny obraz. Takiego stanu rzeczy należy wystrzegać się ponad miarę, może on bowiem przynieść skutki zupełnie odwrotne niż zakładaliśmy.

Czy to źle?

By odpowiedzieć na to pytanie udajmy się na drugą stronę barykady i spójrzmy na omawiane zagadnienie z innej strony. Jeśli klient zobaczy profesjonalne logo, z dobrze zidentyfikowanymi kolorami i kształtem powie "wow!". Jeśli natomiast zestawimy je, z budowaną zgodnie z innym przekonaniem i wizją stroną internetową - to jest wykonywaną przez kogoś innego, te dwa twory, mimo wysokiej jakości jako takie, będą się ze sobą gryzły. To jest nieuniknione. Ilu bowiem projektantów - tyle wizualizacji ich pomysłów. Podczas prowadzonych treningów tłumaczę to w następujący sposób. Tak jak każdy pisarz ma swój własny styl, dzięki któremu jesteśmy w stanie rozpoznać go już po kilku akapitach, tak jak malarz ma swoją, niepowtarzalną "kreskę", jak każdy architekt ma ulubione kształty czy materiały wykończeniowe, tak samo dzieje się w przypadku projektowania marki, firmy, elementów tożsamości i całej branży reklamowej. Należy podkreślić, że nie jest to winą projektantów, w żadnym razie. Jest to wyłącznie efektem tego, że każdy z nas ma własne spojrzenie na świat który go otacza, postrzega go w inny sposób, a co najważniejsze, każdy z nas dostrzega w danym zagadnieniu - różne szczegóły. Skutków takiego procesu nie da się zwyczajnie ujednolicić.

Co zyskam zlecając prace jednej firmie?

Trzeba tutaj zaznaczyć zarówno plusy takiego działania, jak i minusy - bowiem takie istnieją.

Plusy:

  • wszystkie zlecone elementy będą spójne w formie i przekazie,
  • unikniemy sytuacji w której komponenty obserwowane osobno, będą świetne, natomiast zestawione razem - tylko wystarczające,
  • jeden wykonawca - jeden numer telefonu - jeden adres e-mail - jedna faktura,
  • kombinowanie usług w pakiety i zlecanie ich jednemu podmiotowi obniża nasze koszty
  • kilka agencji oferuje - dla usług pakietowych - rozłożenie płatności w formę abonamentu, co znacząco obniża nasze początkowe koszty, gwarantując jednocześnie dalszy rozwój

Minusy:

  • zdarza się, że wydłuża to czas oczekiwania na komplet prac - w przypadku kilku wykonawców pracujących jednocześnie - sumaryczny czas jest mniejszy,
  • wymaga to od nas większego zaangażowania w sprawę na samym jej początku,
  • jedna większa faktura, zamiast kilku mniejszych - co dla mniejszych przedsiębiorców może mieć kluczowe znaczenie

 

Czy to prawdziwe minusy?

W mojej opinii, dla prężnego przedsiębiorcy, który dostrzega / rozumie istotę i znaczenie reklamy w kontekście własnych zarobków - nie można nazwać tego minusem. Jednak należy je wymienić odrębnie od aspektów nazwanych przeze mnie plusami. Jest to efektem procesów jakie zachodzą na rynku. Nie należy mieć złudzeń - tylko najlepsi i najprężniej rozwijający się przedsiębiorcy - przetrwają na arenie międzynarodowej jako konkurencyjni. Dostęp do światowych rynków otworzył nam niesłychanie wiele drzwi, jednocześnie stawiając nam nowe oczekiwania. Stąd między innymi pojawił się trend na zlecanie usług firmom, które mogą je wykonać od początku do końca. Jednocześnie, właściciele firm - z racji wysokiej konkurencyjności - mają co raz więcej obowiązków, muszą pamiętać o masie rzeczy. Dobrze część z nich zrzucić na profesjonalistów.

Co w takim razie wybrać?

Jednocześnie - zlecanie usług wielu wykonawcom jest często nieuniknione, czy to z przyczyn finansowych, czy ze względu na specyficzny rozmiar przedsięwzięcia. Podkreślić należy, że wciąż są one niezastąpione w przypadku marginalnych - wyjątkowo małych i tych wyjątkowo dużych - prac. Mając do zlecenia kilkanaście składowych, których jednoczesne istnienie w czasie nie jest wymagane - możemy z powodzeniem zdecydować się na podzielenie ich na kolejne etapy. Podobnie ma się sytuacji, gdy mówimy o tych największych zleceniach, których szybkie wykonanie jest zwyczajnie niemożliwe. (mk)

Drodzy czytelnicy!

Czekamy na Wasze wiadomości z uwagami i komentarzami pod adresem: press@a3m.pl.
Zapraszamy również do najlepszej księgarni: e-bookowo.pl.

Archiwum:

...

Przystosowanie serwisu internetowego do standardów WAI+WCAG 2.0

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i co raz większym wymaganiom, jakie stawia się przed agencjami projektowymi, przygotowaliśmy dla Państwa zbiór zasad, wedle których należy budować serwisy przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Warto przeczytać i zastanowić się, czy wdrożenie takiego rozwiązania nie przyniesienie pozytywnego skutku.

...

Aktualizacja: Cennik usług hostingowych

Poniżej przedstawiamy zaktualizowaną tabelę cen dla usług hostingowych, świadczonych przez naszą Agencję. Oferta jest przeznaczona dla nowych klientów, jak i aktualnych, którym kończy się okres rozliczeniowy. Pakiet Hosting 10Gb to optymalne rozwiązanie dla Twojej firmy, zapewni Ci swobodę działania, jak i wystarczająco dużą przestrzeń dla plików. Pakiet Hosting Business pozwala na dostosowanie usługi do własnych potrzeb, co czyni go idealnym dla przedsiębiorców, ceniących sobie najwyższą jakość.

...

Tania strona internetowa z ofertą ABONAMENT12

Reagując na wasze sugestie dodaliśmy do naszej oferty nową pozycję. ABONAMENT12 to rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy cenią sobie prostotę i wygodę współpracy, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów jednorazowych. 

...

Jakość kontra sprzedaż masowa

Od połowy 2011 roku możemy obserwować dość niepokojące zjawisko na rynku usług multimedialnych - w tym m.in. w sektorze designu i reklamy. Część przedsiębiorstw zdecydowała się - w ramach nowego modelu biznesowego - na sprzedaż, w pewnym stopniu hurtową swoich usług. Takie zjawisko nie jest oczywiście nowym, miało miejsce już wcześniej, jednak na dużo mniejsza skalę. Proces masowej sprzedaży kosztem jakości dotychczas omijał ten sektor rynku usług. Zmiany te przyniosły negatywne skutki zarówno dla odbiorców jak i usługodawców.

...

Rozdzielczości ekranów w latach 2011 - 2013

Od 2011 roku nastąpiło wiele zmian w temacie monitrów (oraz ekranów telefonów i tabletów) - a dokładniej ich rozdzielczości.

Tagi

projektowanie stron, grafika użytkowa, bannery, wizytówki, ulotki, portale internetowe, systemy zarządzania treścią, billboardy, cms, tworzenie stron, cmr, ebook, logotyp, dofinansowanie unijne, epub, aplikacje, testy wydajnościowe, certyfikaty, kindle, amazon, liga

 
Copyrights @ 2014-2015 press.a3m.pl | All rights reserved. Agencja A3M